Kennismaking bij de gemeente

2 maart 2020 - San Jose, Filipijnen

Vandaag was de kennismaking bij de gemeente waar wij ons onderzoek gaan uitvoeren. Iedere maandag starten ze hier met een vlag ceremonie en hier moet elke afdeling van de gemeente bij aanwezig zijn. Tijdens deze ceremonie wordt het volkslied gezongen en een update over gemeentelijke zaken gegeven. Ons was verteld dat we tijdens deze ceremonie moesten gaan speechen. Dus wij waren uiteraard goed voorbereid! Achteraf bleek dit niet zo te zijn gelukkig! Hierna even kort kennisgemaakt met de burgemeester onder het genot van een veelste zoete koffie. Al het eten en drinken is hier of heel zoet of zout😂

Ook hebben we een kennismakingsgesprek met het department of social welfare and development (DSWD) gehad. In een klein kantoortje in het gemeentehuis werken een zestal social workers. De komende tijd zullen zij ons gaan begeleiden in ons onderzoek. Ik ben zeer benieuwd hoe onze tijd bij de gemeente gaat verlopen. San Jose de Buenavista is totaal geen toeristische plek, dus ze zijn niet gewend aan buitenlanders. Laat staan aan buitenlandse studenten die op hun afdeling komen stage lopen. Dit werd dan ook vrij snel duidelijk, door al het gegiechel en de vele grappen over onze lengte en huidskleur. Voor de DSWD is dit de eerste keer dat zij met buitenlandse studenten gaan samen werken. Dit gaat nog een mooie uitdaging voor ons worden met de Filipijnse cultuur!