Introductieprogramma Manilla

10 februari 2020 - Manilla, Filipijnen

10 februari - 21 februari 2020

De eerste 10 dagen volgen we een introductieprogramma in Manilla. We verblijven bij lokals, die een biologisch restaurant hebben en een winkeltje hebben vol met ecologische producten.

Activiteit 1. :Angat

Vandaag hebben we een gemeenschap bezocht waar verschillende sociale ondernemingen zijn gevestigd. Een nederlandse man (Benjamin) heeft ons over het terrein rondgeleid. Benjamin is hier zelf ooit begonnen als vrijwilliger en woont inmiddels al 7 jaar in de Filipijnen. We zijn gestart met een lunch met prachtig uitzicht op een van de eco farms. Daarna hebben we een gesprek gehad met een aantal SEED studenten. Seed biedt jongeren die uit een arme familie komen een school beurs aan om zich te laten scholen in het ontwikkelen en verkopen van duurzame producten. Ook hebben we een aantal Japanse studenten gesproken, die hier Engelse les volgen. In de avond zijn we vriendelijk verwelkomt bij Benjamin thuis en hebben we daar gegeten. Ook hebben we kennisgemaakt met zijn te schattige zoontje van 2,5 jaar. Het was voor hem de eerste keer dat hij Nederlanders ontmoette, dus we hebben hem direct wat nederlandse woordjes geleerd. De volgende dag zijn we naar de locatie gegaan waar Benjamin een eco dorp wilt gaan opzetten. De rit ernaar toe was een uitdaging, omdat het grotendeels geen verharde weg was. Helaas kwamen we op een punt waar we niet meer verder konden met de auto. Toen zijn we een stukje gaan lopen en hebben we met verse cocosnoot, ananas en andere lekkernijen van de markt gepicknickt. Hierna heeft Benjamin ons zijn kantoor laten zien en ons afgezet bij het busstation.

Activiteit 2: Coolocan

Vandaag zijn we in een van de sloppenwijken van Manilla geweest. Hier werden we ontvangen door een groep vrouwen van A.N.A.K., dit is een organisatie die kinderen en ouderen empowert om de communicty te verbeteren en ze betere kansen geeft in de toekomst. Tijdens de rondleiding trokken we veel bekijks. Het was vrij uniek dat er studenten of toeristen dit gebied bezochten. Ofcourse had ik (de lange blanke dame) mijn hoofd twee keer gestoten, omdat alle daken daar veel lager zijn. Hier moesten ze hard om lachen en dit werd dan ook aan iedereen in de community verteld 😅

Activiteit 3: Coolocan

In de ochtend hebben we in een sloppenwijk een schooltje bezocht. We mochten mee doen met de enegizer, dit vonden de kinderen erg leuk. De kinderen hebben zich in het engels aan ons voorgesteld en vertelden wat ze later wilde worden. Het is goed om te zien dat de kinderen in de sloppenwijken steeds meer kansen krijgen op educatie. Om naar de volgende locatie te gaan zijn we met een tricycle gegaan. We zijn weer een ervaring rijker!😂 In de middag hebben we het youth house bezocht. Hier wonen jongens die eerder vast zaten in de gevangenis, maar door deze organisatie eruit zijn gehaald. De gevangenis hier schijnt erg slecht te zijn met veel geweld, corruptie en slechte hygiëne. Dinsdag gaan wij een gevangenis bezoeken, dus dan kunnen we de plekken vergelijken. Als eerste gingen we in een kring zitten en heeft iedereen zich voorgesteld en ook hun case verteld waarom ze veroordeeld zijn. Hierna mochten wij ze vragen stellen en hebben wij wat over Nederland verteld. Hierna hebben we een rondleiding gekregen door het huis en hebben we gesproken met de psychiater. Zij heeft ons goede tips gegeven hoe je om moet gaan met kinderen die getraumatiseerd zijn. Als afsluiter mochten we kort mee kijken met een groepsactiviteit.

Activiteit 4: Manilla

Vandaag zijn we samen met Corina Manilla gaan verkennen. We zijn naar de volgende plekken geweest: -rooftop 'bar' - kerk -nationaal museum - fort santiago - grote shopping mall Vanwege het coronavirus lopen er mensen met mondkapjes. Tot nu toe zagen we nog maar weinig mensen met mondkapjes lopen, maar in het centrum was het meer. Savonds hebben we met Vim(eigenaar van ons verblijf) gegeten bij een Vietnamees restaurant.

Activiteit 5: University of Philippines

Twee jongens van een politieke organisatie voor jongeren hebben ons het monument van quezon city laten zien en uitleg gegeven over de geschiedenis. Daarna zijn we naar de universiteit gegaan. Hier hebben we gesproken met de directeur van social work afdeling. Twee studenten hebben ons het gebouw laten zien.

Activiteit 6: Malabon

We hebben een gevangenis voor kinderen bezocht. Hier hebben ze 4 cellen, waar ze met 23 jongeren een cel moeten delen. De jongeren zijn 12 tot 20 jaar oud en hebben allemaal verschillende delicten gepleegd. Het schijnt dat er veel onterecht vast zitten vanwege corrupte politie. Hier mochten we bij een van de activiteiten kijken en later konden we de jongens vragen stellen.

Activiteit 7: Ecpat

Het grootste gedeelte van de dag stond er niks op de planning. Aangezien er in Manilla helaas weinig is te doen zijn we maar naar de mall gegaan. Mijn backpack zit al prop vol, dus ik kon helaas niks shoppen😅 Rond 16:00 zijn we naar de organisatie genaamd Ecpat gegaan. Dit is een organisatie die strijdt voor de rechten van kinderen, voornamelijk gericht op kinderen die seksueel misbruikt zijn. Hier in Manilla hebben ze een opvanghuis voor meisjes die seksueel misbruikt zijn. Hier krijgen ze therapie, onderwijs en leren ze hoe ze zelfstandig kunnen worden. Eerst kregen we een presentatie over de organisatie en heeft ze een aantal voorbeelden verteld van de situaties waar de kinderen zich in hebben bevonden. Het was heftig om te horen, dat sommige kinderen niet beter weten en het normaal vinden om seksuele handelingen te verrichten terwijl ze nog maar zo jong zijn. Ze vertelde over een situatie waar een kind nog maar 3 maanden oud was. Hoe bizar dat dit gebeurt!!! Na de presentatie kregen we een rondleiding door het huis. Hierna mochten we de meisjes vergezellen. Het werd ons vriendelijk verzocht om alleen vragen over de toekomst te stellen en niet over wat ze hebben meegemaakt. We hebben gedanst, gekletst en de avond afgesloten met een diner. Het was erg leuk om te zien hoe fijn ze het hebben in dit huis en ze genoten van onze aanwezigheid. Vanwege hun privacy heb ik bijna geen foto's kunnen maken.