Kennismaking bij Let's Care

22 februari 2020 - San Jose, Filipijnen

22 februari 2020

Wat hebben we een warm welkom gehad bij Let's care! Dit is de organisatie waar ik de komende 4 maanden vrijwilligers werk doe en onderzoek doe voor mijn minor. Let's care heeft een Home for girls, dit is een opvang te huis voor meiden die onder de risicogroep vallen, seksueel misbruikt zijn of in de prostitutie hebben gewerkt. Hier geven zij de meiden een veilige plek waar zij hun traumatische ervaringen door middel van een rehabilitatie programma kunnen verwerken. Om ervoor te zorgen dat de meiden niet terug vallen in hun oude situatie is er een aftercare programma. Hiermee blijft Lets care in contact met de meiden en begeleidt hun naar een volledig zelfstandig leven. Om niet alleen de meiden te helpen wanneer het kwaad al is geschiet bieden ze ook voorlichtingen aan op scholen over seksueel misbruik. Een ander project van Lets care is het streetboys project. Hiermee willen zij jongens die uit zijn gevallen op school of helemaal nooit naar school zijn gegaan de kans geven om zich zelf verder te ontwikkelen. Elke zaterdag bieden ze verschillende activiteiten aan en geven ze financiële ondersteuning voor schoolbenodigdheden. Als laatste heeft Lets Care ook nog een ecofarm. Hier  verbouwen ze biologisch groente en fruit en verkopen ze dit om inkomen te generen. Op dit moment staat de ecofarm op een laagpitje, maar wordt er later in dit jaar studenten verwacht die dit weer mee gaan opbouwen.

We mochten savonds gelijk aanschuiven bij het welkomsdiner en daarna kregen we een voorstelling met dans en zang. Erg leuk! Ook hebben we kennisgemaakt met de andere twee Nederlandse vrijwilligers. De dag erna hebben we een presentatie van Erna (directrice) gekregen over de organisatie en hebben we kennisgemaakt met Yaide, onze stage coördinator. In de middag hebben twee locals ons door het stadje San jose getourd. Fijn om direct alle hotspots te weten. Na een potje airhockey te hebben gespeeld(helaas verloren van de guide) zijn we nog even koffie gaan drinken.

Er is hier nog een andere Nederlandse vrijwilliger, die met haar sport achtergrond de staff zwemlessen geeft, sport activiteiten voor de meiden organiseert en op de lokale school activiteiten organiseert. Haar tante en moeder zijn op bezoek en hebben voor het hele home for girls een dagje uit georganiseerd. Wat voor ons de perfecte gelegenheid was om kennis te maken met iedereen. Met een overvolle jeepney (soort verlengde busjes) gingen we naar een zwembad in de buurt.

Mocht je graag meer willen zien hoe lets care te werk gaat kijk dan op hun website en facebookpagina.